-
Opdrachtgever(s)Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie VRT
-
BouwplaatsSchaarbeek
-
ProjectarchitectStefan Schoonderbeek
-
ArchitectenteamDirk Engelen, Sebastien Delagrange, Andries Daniels, Luc Reyn
-
InterieurteamKenn van Overveld
-
Partner(s)Schmidt Hammer Lassen Architects
-
HoofdaannemerVan Laere, Cordeel
-
Competitie2020-2021
-
StatusCompetitie
-
Press
VRT (Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie)
Binnen deze uitzonderlijke concurrentiedialoog – waarvoor na een selectieprocedure slechts drie consortia werden weerhouden – heeft ons team met de grootste gedrevenheid gezocht naar het meest performante antwoord op deze intrigerende design and build-opgave.
Voor de architecten een uitdagend, geïntegreerd ontwerpproces dat Binst Architects in nauwe samenwerking met hun Deense collega-architect Schmidt Hammer Lassen gelijkwaardig benaderd heeft in de inspirerende zoektocht naar een nieuwe en overtuigende identiteit voor de huisvestiging van VRT; en dit in een hechte bouwteam samenwerking met Cordeel en Van Laere als algemene aannemers.
Vanuit een overkoepelende visie zijn de fundamenten samen verstrengeld tot één sterk conceptueel verhaal, één ‘gesamtkunstwerk’ – vertaald vanuit de historische slogan “The medium is the message” van Marshall McLuhan. Een uitspraak als een canon en voor ons dé ruggengraat naar het ontwerpvoorstel dat de openbare omroep van morgen op een zeer uniforme, rationele en sterke wijze vertaalt.
Het finaal ruimtelijk concept houdt maximaal rekening met de toekomstige omliggende bebouwing en de uitgangspunten van het masterplan en RPA. Het hierin gevraagde hoogteaccent aan het Mediaplein wordt voorzien als een herkenbare verankering van deze publieke mediafabriek in het Mediapark en gaat een maximale interactie aan met zijn directe omgeving.
De strategisch gekozen getrapte opbouw speelt met zijn gestalte respectvol in op de nabijheid van de residentiële hoogbouwvolumes. Het terugspringend volume creëert royale daktuinen die genereus aansluiten op de binnenruimtes. Deze gestapelde landschappen zijn opgezet als verlengde van de uitzonderlijke en inspirerende werkomgeving en geven ruimte aan de VRT-medewerkers om hun creativiteit maximaal te ontplooien.
Doordachte patio’s en uitsnijdingen garanderen een gebalanceerde daglichttoetreding tot diep in het hoofdvolume. De autonoom functionerende event space werd subtiel losgekoppeld van het hoofdvolume en via een anti-chambre uitnodigend verbonden met de open en lichte inkomzone.
Het gevelconcept is gebaseerd op een noodzakelijke modulaire flexibiliteit en verzoent door de toepassing van verfijnde roosterelementen op intelligente wijze een maximale vaste zonnewering, vrije uitzichten en optimale daglichttoetreding. Samen met de maximale toepassing van hernieuwbare energiebronnen is daardoor de juiste basis aanwezig om de hoge duurzaamheidsambities waar te maken.
Op het gelijkvloers zijn de publieke functies ondergebracht, zoals het marktplein en het bezoekerscentrum zodat er een maximale interactie tot stand komt met het openbaar domein. De luchtige ruimtelijkheid, die door het aanbrengen van vides en dubbelhoge ruimtes ontstaat, brengt een beleving tot stand die de ambitie van VRT als open huis onderstreept. Zo is de redactievloer met zijn nieuwsstudio visueel verbonden met het Mediaplein en bestaat er een vis a vis met dit bruisend hart van de VRT.
Mede dankzij de compactheid, de efficiënte planinvulling en het consequent toegepaste structureel raster kon het ontwerp begroot worden binnen het taakstellend budget.
Ontwerpteam:
BINST ARCHITECTS • Schmidt Hammer Lassen Architects • GroupD engineering • Ingenium • Denis Dujardin • Daidalos Peutz
Algemene Aannemer: Van Laere • Cordeel • Imtech • VMA