-
Opdrachtgever(s)Gemeente Machelen
-
BouwplaatsMachelen
-
ProjectarchitectLuc Reyn
-
Jaar2020-2021
-
StatusOntwerp
-
Gerelateerd architectuur project
Kerklaan
In 2020 heeft Binst Architects een masterplan opgemaakt voor het gebied ten zuiden van de Kerklaan gelegen tussen het viaduct van de Ring, de Woluwelaan en de spoorlijn Brussel-Mechelen. In overleg met de stedenbouwkundige ambtenaar Maurits Lauwers werden aftastingen gedaan op de site, resulterend in een wervend toekomstbeeld voor het hele gebied in relatie met omgeving en infrastructuren.
Het masterplan is nog geen architectuur maar doet wel uitspraken over de grotere schaal van de bebouwing: het bouwblok, het gebouwtype, het programma, de ontsluiting, de oriëntatie, de buitenruimte…
Het masterplan brengt de potenties van de plek in beeld. Het is een bruikbaar instrument om in overleg te gaan met alle betrokkenen op de site, vandaag en in de toekomst, vooral de grondeigenaars.
Begin 2021 werd Masterplan Kerklaan voorgelegd aan de hogere instanties. De reacties waren zeer positief met interesse naar meer.
Focus van het masterplan is een blauw- groene dooradering van de bestaande site en omgeving. Het terug open maken van de Woluwebeek aansluitend op de Zenne kan resulteren in een robuust wetland park als buffer- en verbindingszone tussen wonen en werken.
Het masterplan wil een waardig economisch alternatief zijn tegenover opnieuw commercialisering van het gebied met grootschalige anonieme dozen waarin enkel logistieke of retail programma’s.
Het masterplan bestaat uit meerdere eilanden opgebouwd uit opengewerkte gebouwensembles. De rooilijn van de Kerklaan wordt hersteld. Groene vingers maken het achtergelegen park zichtbaar vanuit de laan. Wonen wordt slim gestapeld in bijzondere getrapte bouwblokken. Openlopende bouwvolumes met daktuinen visualiseren de ambitie voor wonen in relatie met het nieuwe Woluwedal. Wonen in grotere dichtheden vraagt nieuwe woontypes gestructureerd rond kwalitatieve collectieve hoven.
Het masterplan durft op innovatieve wijze eengezinswoningen stapelen als een daklandschap van villa’s met buitentrappen die afdalen naar het park. Wonen met uitzicht op een blauwgroen wetland waarbij het viaduct verdwijnt in het decor.
Het masterplan ziet het Viaduct als bruikbaar dak voor de omgeving. Via studieopdrachten kan de restruimte worden geactiveerd voor sport, recreatie en cultuur.
Qua mobiliteit zal de omgeving sterk wijzigen. De Kerklaan wordt éénrichtingsverkeer richting spoor. De Rittwegerlaan wordt geknipt. Fietspaden komen tweezijdig langs Kerklaan met fietssnelweg langs het spoor. Een netwerk van voetpaden en fietspaden doorkruisen het nieuwe park in alle richtingen. Vrachtverkeer wordt geweerd uit Kerklaan en gescheiden van plaatselijk autoverkeer. Slim parkeren wordt gestimuleerd door dubbel gebruik. Expeditie zal gebeuren via zuid.
BLOK A toont een innovatieve visie op een bedrijfsverzamelgebouw als gemengde bedrijfssite met kantoorprogramma bovenop toonzalen, ateliers en magazijnen. Het bouwblok is in 2 fasen realiseerbaar. Gamma kan eerst haar parking verplaatsen en toegang draaien zijde viaduct en pas later verhuizen.
BLOK B is een prima locatie voor een grote buurtwinkel met horeca op hoek Woluwelaan en Kerklaan. Bovenop wordt gedacht richting een kantoorverzamelgebouw omwille van de drukke Woluwelaan. Parkeerinfrastructuur wordt voorgesteld op niveau +1, boven op de commerciële plint, maar steeds omvormbaar tot andere functies.
BLOK C stapelt bijzondere woningtypes rond een collectieve daktuin met een maximale bouwhoogte van 6 bouwlagen. Appartementen krijgen dakterrassen met directe toegang tot het park via buitentrappen. Duplexwoningen met patio, private daktuin en panoramaview vormen eindelijk een kindvriendelijke woonvorm in stedelijke context.
BLOK D biedt een slimme combinatie van rijwoningen met private buitenruimte in de plint en klassieke appartementen met balkon erboven. Kindvriendelijke eengezinswoningen omarmen een centrale collectieve binnenhof. De rijwoningen kijken uit over de binnenhof wat gezinnen met kinderen met elkaar verbindt als living apart together.
BLOK E is momenteel in aanbouw en werd door Binst Architects ontworpen als 3 geknikte volumes met tussenhoven als terrasbouw gericht op zuid. City Gate Machelen focust op de bruikbaarheid van daken als dakterrassen en groene daktuinen met uitzicht.
BLOK F kiest resoluut voor een stationsplein als focus met baken.
Het masterplan beschouwt station Kerklaan als een opportuniteit op voorwaarde dat het station meer wordt dan enkel een opstapplaats. Een grote fietsparking, shops, horeca en woon- en werkgebouwen kunnen station Kerklaan the place to be maken. Een (woon) toren vormt steeds een baken in haar omgeving en zal het stationsplein zichtbaar maken vanuit de ruime omgeving. Station Kerklaan krijgt een grote dakluifel en mezzanine met tunnel door het spoorwegtalud die Machelen en Vilvoorde verbindt. Er liggen kansen voor kantoren tussen spoor en park, wonen tussen plein en park, dakterrassen met uitzicht, skybar met panoramaview… Station Kerklaan kan mobiliteit aanbieden zonder auto’s.
BLOK GH vormt de laatste fase en derde wand van het stationsplein. Boven op een beperkte ondergrondse parking is ruimte voor woonwijk ondersteunende voorzieningen, zoals een school. Kleinschalige woongebouwen vervolledigen de pleinwand en sluiten aan bij de ambitie om ook voor de Noordwand van de Kerklaan richtlijnen te definiëren voor herontwikkeling. Op termijn is het immers aangewezen dat resterende autobedrijven worden vervangen door woongebouwen.