Kerklaan

Stedenbouw

Opmaak masterplan Kerklaan
  • Opdrachtgever(s)
    Gemeente Machelen
  • Bouwplaats
    Machelen
  • Projectarchitect
    Luc Reyn
  • Jaar
    2020-2021
  • Status
    Ontwerp
  • Gerelateerd architectuur project

Kerklaan

In 2020 heeft Binst Architects een masterplan opgemaakt voor het gebied ten zuiden van de Kerklaan gelegen tussen het viaduct van de Ring, de Woluwelaan en de spoorlijn Brussel-Mechelen. In overleg met de stedenbouwkundige ambtenaar Maurits Lauwers werden aftastingen gedaan op de site, resulterend in een wervend toekomstbeeld voor het hele gebied in relatie met omgeving en infrastructuren.
Het masterplan is nog geen architectuur maar doet wel uitspraken over de grotere schaal van de bebouwing: het bouwblok, het gebouwtype, het programma, de ontsluiting, de oriëntatie, de buitenruimte…
Het masterplan brengt de potenties van de plek in beeld. Het is een bruikbaar instrument om in overleg te gaan met alle betrokkenen op de site, vandaag en in de toekomst, vooral de grondeigenaars.
Begin 2021 werd Masterplan Kerklaan voorgelegd aan de hogere instanties. De reacties waren zeer positief met interesse naar meer.

Focus van het masterplan is een blauw- groene dooradering van de bestaande site en omgeving. Het terug open maken van de Woluwebeek aansluitend op de Zenne kan resulteren in een robuust wetland park als buffer- en verbindingszone tussen wonen en werken.
Het masterplan wil een waardig economisch alternatief zijn tegenover opnieuw commercialisering van het gebied met grootschalige anonieme dozen waarin enkel logistieke of retail programma’s.
Het masterplan bestaat uit meerdere eilanden opgebouwd uit opengewerkte gebouwensembles. De rooilijn van de Kerklaan wordt hersteld. Groene vingers maken het achtergelegen park zichtbaar vanuit de laan. Wonen wordt slim gestapeld in bijzondere getrapte bouwblokken. Openlopende bouwvolumes met daktuinen visualiseren de ambitie voor wonen in relatie met het nieuwe Woluwedal. Wonen in grotere dichtheden vraagt nieuwe woontypes gestructureerd rond kwalitatieve collectieve hoven.
Het masterplan durft op innovatieve wijze eengezinswoningen stapelen als een daklandschap van villa’s met buitentrappen die afdalen naar het park. Wonen met uitzicht op een blauwgroen wetland waarbij het viaduct verdwijnt in het decor.
Het masterplan ziet het Viaduct als bruikbaar dak voor de omgeving. Via studieopdrachten kan de restruimte worden geactiveerd voor sport, recreatie en cultuur.
Qua mobiliteit zal de omgeving sterk wijzigen. De Kerklaan wordt éénrichtingsverkeer richting spoor. De Rittwegerlaan wordt geknipt. Fietspaden komen tweezijdig langs Kerklaan met fietssnelweg langs het spoor. Een netwerk van voetpaden en fietspaden doorkruisen het nieuwe park in alle richtingen. Vrachtverkeer wordt geweerd uit Kerklaan en gescheiden van plaatselijk autoverkeer. Slim parkeren wordt gestimuleerd door dubbel gebruik. Expeditie zal gebeuren via zuid.

BLOK A toont een innovatieve visie op een bedrijfsverzamelgebouw als gemengde bedrijfssite met kantoorprogramma bovenop toonzalen, ateliers en magazijnen. Het bouwblok is in 2 fasen realiseerbaar. Gamma kan eerst haar parking verplaatsen en toegang draaien zijde viaduct en pas later verhuizen.

BLOK B is een prima locatie voor een grote buurtwinkel met horeca op hoek Woluwelaan en Kerklaan. Bovenop wordt gedacht richting een kantoorverzamelgebouw omwille van de drukke Woluwelaan. Parkeerinfrastructuur wordt voorgesteld op niveau +1, boven op de commerciële plint, maar steeds omvormbaar tot andere functies.

BLOK C stapelt bijzondere woningtypes rond een collectieve daktuin met een maximale bouwhoogte van 6 bouwlagen. Appartementen krijgen dakterrassen met directe toegang tot het park via buitentrappen. Duplexwoningen met patio, private daktuin en panoramaview vormen eindelijk een kindvriendelijke woonvorm in stedelijke context.

BLOK D biedt een slimme combinatie van rijwoningen met private buitenruimte in de plint en klassieke appartementen met balkon erboven. Kindvriendelijke eengezinswoningen omarmen een centrale collectieve binnenhof. De rijwoningen kijken uit over de binnenhof wat gezinnen met kinderen met elkaar verbindt als living apart together.

BLOK E is momenteel in aanbouw en werd door Binst Architects ontworpen als 3 geknikte volumes met tussenhoven als terrasbouw gericht op zuid. City Gate Machelen focust op de bruikbaarheid van daken als dakterrassen en groene daktuinen met uitzicht.

BLOK F kiest resoluut voor een stationsplein als focus met baken.
Het masterplan beschouwt station Kerklaan als een opportuniteit op voorwaarde dat het station meer wordt dan enkel een opstapplaats. Een grote fietsparking, shops, horeca en woon- en werkgebouwen kunnen station Kerklaan the place to be maken. Een (woon) toren vormt steeds een baken in haar omgeving en zal het stationsplein zichtbaar maken vanuit de ruime omgeving. Station Kerklaan krijgt een grote dakluifel en mezzanine met tunnel door het spoorwegtalud die Machelen en Vilvoorde verbindt. Er liggen kansen voor kantoren tussen spoor en park, wonen tussen plein en park, dakterrassen met uitzicht, skybar met panoramaview… Station Kerklaan kan mobiliteit aanbieden zonder auto’s.

BLOK GH vormt de laatste fase en derde wand van het stationsplein. Boven op een beperkte ondergrondse parking is ruimte voor woonwijk ondersteunende voorzieningen, zoals een school. Kleinschalige woongebouwen vervolledigen de pleinwand en sluiten aan bij de ambitie om ook voor de Noordwand van de Kerklaan richtlijnen te definiëren voor herontwikkeling. Op termijn is het immers aangewezen dat resterende autobedrijven worden vervangen door woongebouwen.

Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws

Nieuws

Close

Gefilterd op categorie: Web Close

4.5.2022 — Web

29.4.2022 — Video

21.3.2022 — BAR nieuws

15.2.2022 — Magazine

18.1.2022 — Magazine

10.1.2022 — Magazine

1.1.2022 — BAR nieuws

23.12.2021 — BAR nieuws

6.12.2021 — Web

10.11.2021 — BAR nieuws

10.11.2021 — BAR nieuws

27.10.2021 — Award

21.9.2021 — BAR nieuws

20.9.2021 — Magazine

8.9.2021 — BAR nieuws

27.8.2021 — BAR nieuws

26.8.2021 — Web

24.8.2021 — BAR nieuws

23.8.2021 — Award

2.8.2021 — BAR nieuws

9.7.2021 — BAR nieuws

21.6.2021 — Magazine

17.6.2021 — Event

7.6.2021 — BAR nieuws

27.4.2021 — Magazine

12.4.2021 — Magazine

31.3.2021 — Event

10.3.2021 — Krant

8.3.2021 — Magazine

25.2.2021 — Magazine

23.2.2021 — Award

12.2.2021 — Magazine

8.2.2021 — Web

1.2.2021 — Krant

31.1.2021 — Award

28.1.2021 — Magazine

18.1.2021 — Web

5.1.2021 — Magazine

20.12.2020 — Web

19.12.2020 — BAR nieuws

11.12.2020 — Event

1.12.2020 — Event

1.12.2020 — Magazine

1.12.2020 — Magazine

26.11.2020 — Web

13.11.2020 — BAR nieuws

30.10.2020 — Magazine

14.10.2020 — Event

14.10.2020 — Event

6.10.2020 — Web

6.10.2020 — Event

23.9.2020 — Magazine

23.9.2020 — BAR nieuws

20.9.2020 — Design

26.8.2020 — Web

1.8.2020 — Boek

1.8.2020 — Magazine

10.7.2020 — BAR nieuws

9.7.2020 — Magazine

8.7.2020 — BAR nieuws

6.7.2020 — Web

6.7.2020 — Magazine

3.7.2020 — Web

1.7.2020 — Magazine

22.6.2020 — Web

21.6.2020 — Magazine

17.6.2020 — Magazine

17.6.2020 — Magazine

25.5.2020 — Magazine

25.5.2020 — Magazine

10.5.2020 — Web

20.4.2020 — Magazine

16.4.2020 — Web

10.4.2020 — Magazine

6.4.2020 — Magazine

4.4.2020 — Magazine

3.4.2020 — Magazine

2.4.2020 — Magazine

1.4.2020 — Magazine

23.3.2020 — Krant

23.3.2020 — BAR nieuws

23.3.2020 — BAR nieuws

20.3.2020 — Nieuwsbrief

1.3.2020 — Magazine

25.2.2020 — Krant

4.2.2020 — Web

28.1.2020 — Expo

27.1.2020 — Video

17.1.2020 — Web

10.1.2020 — Magazine

19.12.2019 — BAR nieuws

18.12.2019 — BAR nieuws

4.12.2019 — BAR nieuws

3.12.2019 — BAR nieuws

3.12.2019 — BAR nieuws

3.12.2019 — Nieuwsbrief

1.12.2019 — Magazine

25.11.2019 — Event

12.10.2019 — Krant

7.10.2019 — Magazine

3.10.2019 — Video

3.10.2019 — Magazine

27.9.2019 — Web

17.9.2019 — Web

16.9.2019 — Web

13.9.2019 — Expo

9.9.2019 — Web

6.9.2019 — Web

4.9.2019 — Nieuwsbrief

27.8.2019 — BAR nieuws

16.8.2019 — Web

1.8.2019 — Magazine

15.7.2019 — BAR nieuws

12.7.2019 — Nieuwsbrief

9.7.2019 — Magazine

5.7.2019 — Event

5.7.2019 — Magazine

5.7.2019 — Magazine

1.7.2019 — Web

18.6.2019 — Nieuwsbrief

14.6.2019 — BAR nieuws

12.6.2019 — Magazine

7.6.2019 — Web

29.5.2019 — Krant

24.5.2019 — Web

19.5.2019 — Web

18.5.2019 — Web

15.5.2019 — BAR nieuws

15.5.2019 — BAR nieuws

15.5.2019 — BAR nieuws

15.5.2019 — BAR nieuws

14.5.2019 — Nieuwsbrief

9.5.2019 — Krant

5.5.2019 — Magazine

5.5.2019 — Magazine

2.5.2019 — Krant

26.4.2019 — Krant

26.4.2019 — Magazine

25.4.2019 — Architectuur

9.4.2019 — Design

1.4.2019 — Magazine

1.4.2019 — Boek

27.3.2019 — Krant

21.3.2019 — Expo

13.3.2019 — Event

8.3.2019 — Krant

23.1.2019 — Magazine

17.1.2019 — BAR nieuws

17.1.2019 — BAR nieuws

17.1.2019 — BAR nieuws

17.1.2019 — Nieuwsbrief

15.11.2018 — Magazine

25.10.2018 — Expo

25.10.2018 — Magazine

15.10.2018 — BAR nieuws

TOP